Isnin, 15 Jun 2015

Suntikan DEXA untuk mematangkan paru-paru bayi

Salam semua .....
Hari ni saya nak share experience pasal suntikan untuk mematangkan paru-paru bayi dalam kandungan.....dengar cerita ianya sangat menyakitkan ! Ishhhhh....ye ke?

Ini merupakan kandungan saya buat kali ke-4. Sebelum ni memang tak pernah merasa suntikan ini. Mengikut kata doktor, saya mempunyai sejarah bersalin bayi pra-matang which anak-anak sebelum ni saya bersalin pada minggu ke 34, 35 & 37. So, disebabkan umur saya sekarang yang melebihi 35 tahun....doktor suggest untuk ambik suntikan ni pada minggu ke 33. Atleast katanya kalau 'terbersalin' seawal minggu ke 34 pun, paru-paru baby dah matang so tak perlu nak risau sangat dah. Hasil google daripada kengkawan yg pernah merasa....takde sorang pun cakap tak sakit ! Adussss....cuak sudah ni ...namun memikirkan keadaan bayi.....sebagai seorang ibu saya terpaksa redha utk menerima kesakitan ini supaya my baby akan lahir dengan selamat nanti.

So, hari yg ditunggu telah tiba. Seperti biasa kena masuk jumpa doktor dulu buat check-up....and hasil scan, everything is OK. Cuma blood pressure a bit high....hehe....sebab takut memikirkan 'seksa' seterusnya kot. Time tu sempat lagi cakap kat doktor kalau boleh tak nak ambik suntikan dexa ni....feedback dari kawan-kawan cakap....sakit. Doktor dengan selambanya psiko kan saya lagi......SAKIT BERSALIN nanti tu lagi sakit kalau nak compare dgn sakit kena cucuk yg ni tau. Hmmmm....mati akal sudah....redha je lah.  

Saya dibawa ke labour room, disuruh baring dan suntikan ini akan dibuat selang 12 jam setiap satu. Selepas suntikan pertama ni, saya boleh balik berehat di rumah dan kemudian perlu datang lagi malam nanti untuk suntikan kedua. Nurse masuk bawa kelengkapan ....bertanya saya nak cucuk punggung belah kiri atau kanan? Saya jawab....mana-mana lah nurse sbb malam nanti pun belah lagi satu pun akan terima nasib yang sama jugak kan.

So, tugas pun dijalankan ......

Cucuk tu takde rasa apa pun....macam kena cucuk biasa. Tapi bila nurse tarik keluar jarum tu saya dapat merasakan ubat yg masuk itu merebak.....panas bercampur pedih....merebak dan membesar rasa tempat sakit tu. Saya pegang katil menahan sakit sambil menutup mata....tarik nafas dalam-dalam sambil membaca apa-apa surah yg terlintas. Waktu ubat dirasa naik ke bahagian pinggang....saya rasa lemah sangat, kebas dan lenguh-lenguh....tanpa disedari air mata ni keluar jugak. Husband kat tepi bertanya.....sakit sangat ke? Huhuhu...sangat sedih rasanya...ambil bantal dan terus tutup muka ! tetapkan dalam hati....mommy will do everything for u baby...

 Dalam 10~15 min jugaklah saya terpaksa bertarung menahan sakit dan akhirnya sakit tu lama-kelamaan hilang. Dengan bantuan husband, saya cuba bangun....turun dari katil dan melangkah. Agak lenguh jgk lah sebelah kaki nak melangkah tp lama-lama ok aje...dapat berjalan dengan elok.

Balik rumah dan rest.....sesekali macam terasa lenguh-lenguh kat pinggang tapi takdelah sakit mana pun. Pengalaman orang berbeza-beza....ada yang saya baca sampai kena duduk kat hospital aje utk inject yg ke-2...tp saya dapat berjalan, siap balik masak lagi utk dinner...kira tabah lah jgk kan....hehe.

Suntikan pertama saya kena pd pkl 11 pagi....so, saya perlu ke hospital lg utk suntikan kedua pada pkl 11 malam. Masa ni dah kumpul kekuatan tenaga juga fizikal dah sbb dah rasa sakit tu mcmmana kan. Inject kedua dilakukan di sebelah kanan pulak , selepas aje nurse tarik jarum keluar.....saya pejamkan mata dan start baca al-fatihah serta surah 3 Qul...kemudian saya sambung dgn doa nabi yunus tanpa henti. Mungkin sbb dah tahu rasa sakit tu mcmmana...for me, injection kali ke-2 ni saya lebih rileks. Rehat sekejap dalam 10 min dan kemudian husband bawak balik rumah.

Sekarang ni saya tak perlu nak risau lagi dah kalau terbersalin awal sbb paru-paru bayi saya sudah matang. Di usia kandungan 33wks ni pun, my baby dah mencapai berat 2.1kg. Cuma kesan dari suntikan ni, malam tu saya merasakan pergerakan bayi agak perlahan....hanya sesekali menendang dan bergerak ...bukannya seperti biasa yg membuatkan perut mommy ni senget-senget ke kiri dan ke kanan. Husband cakap....dah kalau mommy dia pun sakit masa kena inject....baby pun sure agak lemah sikit. Baby pun nak rest katanya...Dan keesokan harinya, Alhamdulillah baby kembali aktif seperti biasa.

For me....suntikan dexa ni mmg sedikit sakit daripada suntikan biasa namun sebagai ibu ...saya sanggup buat apa saja asalkan my baby sihat. Bak kata my doktor.....sikit je sakit ni kalau nak compare ngan sakit bersalin ! Huhuhu....cuak lagi....

6 ulasan:

  1. Saya pun baru jer dapat suntikan dexa ni ...anak mengalamo contraction awal mgu ke 31..huhu...mmg sakit...tp btl cakap puan..demi anak kita sanggup buat apa sj..tp sya juga anak yg nk msuk ke-4..sblm ni pun ank yg first twin..tp tak pernah terima suntikan ni coz ceasaer..and yg kedua kandungan mmg ckup2 36mgu..so, thatwhy yg kalini kena cucuk....mmg sakit..kesan dr tu kedua belah tgn juga terasa kebas..mungkin pengalaman semua tak samakan...saja nk share....

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. My no 4 yg dapat suntikan ni keluar pada 38wks 2 days...kiranya mmg dah matang lah compare to previous yg keluar pd 34,35 & 36 wks tu

      Padam
  3. Mmg skit suntikan dexa...hari ni baru kena..Allah sahaje y tahu mcm mane sakitnye...dengan layanan nurse y kurang memuaskan buatkan hati makin sedih..suami xdpt teman waktu nk suntik dexa tu sbb nurse xbg masuk...suntikan pertama xsakit mcm suntikan ke dua...skrg badan mule2 nk mai lenguh badan..nak depan...sakit kepala...tp xpe..demi anak sanggup berkorban apa sahaja...semoga Allah permudahkan urusan sy utk bersalin nanti

    BalasPadam
  4. Baru kena yg 2nd pd jam sebelas smlm. Fuhyo! Mmg tol rs dia terbaik sakitnye. Tp lama2 xde rs ape. Pglmn sy, kebas sakit yg 1st time belah pagi sekejap je. Dlm half hour dh ok rs sakit. Yg 2nd amik hampir sejam juga nk hilang rs sakit. Demi anak yg di kandung sy gagahkan terima suntikan ni. Sbb ade mild contraction in 34th wks pregnant.

    BalasPadam
  5. PSA and skin conditions - TITANA ART
    Toxicity and toxicity · T-type titanium properties skin irritation · Toxicity ford fiesta titanium and other symptoms · titanium welding Increased 4x8 sheet metal prices near me tepid activity and altered concentration titanium for sale · TNF levels

    BalasPadam